Jak wspierać rozwój mowy dziecka- na co warto zwrócić uwagę?
- Prawidłowe karmienie piersią lub przy pomocy smoczka, którego kształt powinien przypominać kształt brodawki piersi.
- Podczas karmienia naturalnego lub sztucznego należy pamiętać o prawidłowym ułożeniu dziecka w pozycji jak najbardziej pionowej. Poziome ułożenie niemowlęcia powoduje słaby wzrost żuchwy ku przodowi, utrudnia połykanie i oddychanie przez nos.
- Prawidłowe układanie do snu. Główka powinna leżeć na lekkim podwyższeniu. Ułożenie głowy zbyt wysokie powoduje przesuwanie języka i żuchwy do przodu, natomiast zbyt poziome powoduje przesuwanie żuchwy i języka do tyłu, usta są wtedy otwarte. Gdy stwierdza się tendencję do tyłozgryzu układa się dziecko wyżej.
- Prawidłowe połykanie kształtuje narząd artykulacyjny dziecka. Niemowlęcy sposób połykania polega na połykaniu przy otwartych szczękach z językiem wsuniętym między dziąsła. Ten sposób połykania powinien zniknąć z chwilą wzrastania zębów mlecznych. W tym okresie należy zrezygnować z picia przez smoczek i karmienia pożywieniem papkowatym, gdyż może to utrwalić nieprawidłowy sposób połykania i w konsekwencji doprowadzić do zmian zgryzu. Należy pamiętać, że odruch ssania powinien wygasać pod koniec pierwszego roku życia.
- Prawidłowy sposób picia najlepiej ze zwykłego kubka. Picie przez słomkę jest prawidłowe jeśli słomkę obejmują tylko wargi i znajduje się ona w linii zębów. Jedzenie z łyżeczki oraz samodzielne żucie i gryzienie przyczyniają się do prawidłowego zgryzu i połykania.
- Prawidłowe fizjologiczne oddychanie przez nos wpływa dodatnio na ukształtowanie szczęk. Powietrze przechodzące przez nos ulega ogrzaniu i oczyszczeniu, przez co dziecko jest mniej narażone na infekcje. Nieprawidłowe oddychanie przez usta powoduje spoczywanie języka na dnie jamy ustnej i utrwalenie międzyzębowego ułożenia języka podczas artykulacji.
- Przyczyną nieprawidłowego oddychania może być przerost migdałków. Warto wtedy skontaktować się z lekarzem specjalistą. Jest to ważne ponieważ oddychanie przez usta wpływa upośledzająco na rozwój klatki piersiowej, narządu krążenia, oddychania, żucia i twarzoczaszki.
- Prawidłowe rozumienie wypowiedzi ma związek z otaczaniem dziecka mową czyli tzw. „ kąpielą słowną”. Sprzyja to zarówno rozwojowi rozumienia jak i nazywania.
Bibliografia:
Grzelak M., Pomocnik logopedyczny dla rodziców i dzieci w wieku przedszkolnym utrwalający prawidłową wymowę głoski s, Warszawa: Fraszka Edukacyjna 2010.
Banaszkiewicz A. hasło: Seplenienie międzyzębowe. W: Encyklopedia Logopedii
http://encyklopedialogopedii.pl/tiki-listpages.php
Banaszkiewicz A.,( 2016), Aktywizacja mowy w pierwszych latach życia, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, (red.) K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski, Gdańsk: Harmonia Uniwersalia. Logopedia XXI Wieku, s. 72-82.
Opracowanie: Małgorzata Majewska