zdjecie programow

nasz zespol

poradnia2023

Propozycje ćwiczeń percepcji, pamięci i koordynacji wzrokowo – ruchowej

 

Odwzorowywanie

  • kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
  • odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru;
  • korzystanie z zeszytów ćwiczeń wzory i obrazki M. Frostig;
  • rysowanie kompozycji za pomocą szablonów;

Wyszukiwanie

  • wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;
  • wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;
  • wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "d" - rysunek domu;
  • wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;
  • wyszukiwanie symboli graficznych nienależących do podanego zbioru;
  • wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;
  • wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;
  • wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych –niepasujących do grupy;
  • wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie;
  • rozpoznawanie liter wśród zestawów innych liter;
  • wyszukiwanie na obrazku jak największej ilości elementów zaczynających się np. na głoskę a;
  • rozpoznawanie podobnych i odmiennych liter w wyrazach.

Wyodrębnianie

  • wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);
  • wyodrębnianie liter w wyrazach.  

 

Różnicowanie

  • różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;
  • różnicowanie obrazków pozornie takich samych;
  • podział przedmiotów na grupy np. rośliny ,zwierzęta, owoce itp.
  • różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);
  • różnicowanie kształtów literopodobnych;

 

Układanie wybranych symboli graficznych

  • układanki z pocztówek;
  • układanie pociętych liter;
  • układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;
  • układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;
  • układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;
  • domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);
  • układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);
  • domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);
  • rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;
  • rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów;
  • składanie pociętych obrazków wg wzoru;
  • składanie pociętych obrazków bez wzoru;
  • dopasowywanie części obrazków do całości;
  • składanie pociętych figur z papieru ( kwadrat, koło, trójkąt, romb).
  • składanie papieru orgiami;
  • układanie wzorów geometrycznych - tangram;

 

Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych

  • porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
  • porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;
  • uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;
  • uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;
  • uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
  • uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;
  • uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki);
  • uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab;
  • uzupełnianie brakujących znaków w literach;
  • uzupełnianie w tekście brakujących detali.
  • uzupełnianie braków na obrazkach;
  • układanie wyrazów np. scrabble;
  • uzupełnianie luk w tekście.

Segregowanie

  • segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);
  • segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter;
  • segregowanie zdań o takiej samej liczbie wyrazów;
  • segregowanie zdań pod względem kolejności;
  • segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).

Percepcja stosunków przestrzennych

  • wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, skośnie w lewy górny róg, skośnie w prawy dolny róg, itd.;
  • rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko. Układanie klocków typu „mozaika” wg wzoru. Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów oraz stosunków przestrzennych, jakie między nimi zachodziły;
  • różnicowanie położenia figur w przestrzeni
  • układanie figur z patyczków i klocków;
  • układanie obrazków po lewej i po prawej stronie.

Odtwarzanie z pamięci

  • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka;  
  • zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów;
  • rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów;
  • historyjki obrazkowe –porządkowanie obrazków w kolejności;
  • zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka.

 Pisanie

  • wyszukiwanie w przygotowanym tekście błędów literowych oraz skreślanie wyrazów niepotrzebnych;
  • przepisywanie krótkich tekstów;
  • pisanie z pamięci.

Czytanie

  • składanie sylab w sensowne wyrazy za pomocą suwaków prostych i zegarów i ich odczytywanie;
  • segregowanie podpisów;
  • dobieranie zdań do obrazków;
  • całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
  • samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
  • samodzielne czytanie prostych tekstów;
  • dobieranie obrazków odpowiednich do treści zagadek;
  • rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek.

 Opracowała pedagog Anna Pietrowicz


wszystkie prawa zastrzeżone przez poradnia psychologiczno-pedagogiczna
STRONĘ ZAPROJEKTOWAŁA I WYKONAŁA FIRMA SERVPARK