Odwzorowywanie
- kalkowanie, kolorowanie i graficzne przedstawianie szlaków, ornamentów i kompozycji przy użyciu szablonów;
- odwzorowywanie figur, cyfr, liter - na wzorze, obok wzoru, zgodnie z zapamiętanym wzorem, bez wzoru;
- korzystanie z zeszytów ćwiczeń wzory i obrazki M. Frostig;
- rysowanie kompozycji za pomocą szablonów;
Wyszukiwanie
- wyszukiwanie takich samych symboli graficznych (figur, liter, cyfr) w otaczającej dziecko rzeczywistości, na materiale proponowanym przez dorosłego;
- wyszukiwanie par figur, liter, cyfr;
- wyszukiwanie obrazków do wybranej litery, np. litera "d" - rysunek domu;
- wyszukiwanie takich samych liter, sylab, wyrazów w rozsypankach, loteryjkach, układankach, dominach, w tle obrazka, w tekście;
- wyszukiwanie symboli graficznych nienależących do podanego zbioru;
- wyszukiwanie ukrytych na obrazkach figur, znaków, symboli;
- wyszukiwanie symboli graficznych w plątaninach graficznych, labiryntach;
- wyszukiwanie ze zbioru różnych sylab, wyrazów pozornie podobnych –niepasujących do grupy;
- wyszukiwanie różnic w wyrazach o pozornie podobnym kształcie;
- rozpoznawanie liter wśród zestawów innych liter;
- wyszukiwanie na obrazku jak największej ilości elementów zaczynających się np. na głoskę a;
- rozpoznawanie podobnych i odmiennych liter w wyrazach.
Wyodrębnianie
- wyodrębnianie całości z tła (ukryte figury, litery, cyfry);
- wyodrębnianie liter w wyrazach.
Różnicowanie
- różnicowanie i układanie według różnych kryteriów: wielkości, kształtu, koloru, kierunku i położenia;
- różnicowanie obrazków pozornie takich samych;
- podział przedmiotów na grupy np. rośliny ,zwierzęta, owoce itp.
- różnicowanie liter o podobnym kształcie (np. n - u, p - b - d);
- różnicowanie kształtów literopodobnych;
Układanie wybranych symboli graficznych
- układanki z pocztówek;
- układanie pociętych liter;
- układanie symboli graficznych według wzoru, z pamięci, bez wzoru;
- układanie figur, liter, cyfr z części według wzoru, na wzorze, bez wzoru;
- układanie symboli graficznych z elementów przyrodniczych, patyczków;
- domina z figur, literowe, (układane w taki sposób, aby sąsiadujące symbole były identyczne);
- układanie symboli graficznych według poleceń (np. na górze, na dole);
- domina, loteryjki wyrazowe (układane w taki sposób, aby ostatnia litera pierwszego wyrazu była identyczna jak pierwsza litera wyrazu następnego);
- rozsypanki sylabowe - układanie wyrazów z sylab;
- rozsypanki wyrazowe - układanie zdań z wyrazów;
- składanie pociętych obrazków wg wzoru;
- składanie pociętych obrazków bez wzoru;
- dopasowywanie części obrazków do całości;
- składanie pociętych figur z papieru ( kwadrat, koło, trójkąt, romb).
- składanie papieru orgiami;
- układanie wzorów geometrycznych - tangram;
Porównywanie i uzupełnianie wskazanych symboli graficznych
- porównywanie par obrazków, wskazywanie podobieństw i różnic;
- porównywanie par wyrazów, wskazywanie i nazywanie różniących je liter;
- uzupełnianie brakujących elementów na rysunkach, obrazkach;
- uzupełnianie kształtów złożonych przez łączenie punktów, zamalowywanie, zakreślanie, kolorowanie pól oznaczonych symbolem;
- uzupełnianie szlaczków przez dorysowywanie odpowiednich znaków;
- uzupełnianie ciągów literowych według wzorów;
- uzupełnianie zdań z lukami (wyszukiwanie brakujących wyrazów z rozsypanki);
- uzupełnianie w wyrazach brakujących liter, sylab;
- uzupełnianie brakujących znaków w literach;
- uzupełnianie w tekście brakujących detali.
- uzupełnianie braków na obrazkach;
- układanie wyrazów np. scrabble;
- uzupełnianie luk w tekście.
Segregowanie
- segregowanie wybranych symboli graficznych według zaproponowanego kryterium (np. kształtu, wielkości, elementów składowych liter: litery z brzuszkami, liniami pionowymi, poziomymi, ukośnymi);
- segregowanie wyrazów o takiej samej liczbie liter;
- segregowanie zdań o takiej samej liczbie wyrazów;
- segregowanie zdań pod względem kolejności;
- segregowanie wyrazów z samogłoską, spółgłoską: w nagłosie (na początku), wygłosie (na końcu).
Percepcja stosunków przestrzennych
- wzrokowe rozpoznawanie kierunku ułożenia strzałek, kształtowanie pojęć kierunku w górę, w dół, w prawo, w lewo, skośnie w lewy górny róg, skośnie w prawy dolny róg, itd.;
- rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach pokazywanych bardzo krótko. Układanie klocków typu „mozaika” wg wzoru. Odtwarzanie z pamięci uprzednio zaobserwowanych elementów oraz stosunków przestrzennych, jakie między nimi zachodziły;
- różnicowanie położenia figur w przestrzeni
- układanie figur z patyczków i klocków;
- układanie obrazków po lewej i po prawej stronie.
Odtwarzanie z pamięci
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka;
- zapamiętywanie kolejności eksponowanych przedmiotów;
- rysowanie z pamięci zapamiętanych wzorów;
- historyjki obrazkowe –porządkowanie obrazków w kolejności;
- zapamiętywanie i opowiadanie treści obrazka.
Pisanie
- wyszukiwanie w przygotowanym tekście błędów literowych oraz skreślanie wyrazów niepotrzebnych;
- przepisywanie krótkich tekstów;
- pisanie z pamięci.
Czytanie
- składanie sylab w sensowne wyrazy za pomocą suwaków prostych i zegarów i ich odczytywanie;
- segregowanie podpisów;
- dobieranie zdań do obrazków;
- całościowe czytanie wyrazów (z rozsypanki wyrazowej i zdaniowej);
- samodzielne układanie i odczytywanie zdań z rozsypanek;
- samodzielne czytanie prostych tekstów;
- dobieranie obrazków odpowiednich do treści zagadek;
- rozwiązywanie rebusów, zagadek, krzyżówek.
Opracowała pedagog Anna Pietrowicz